line_top

Klocki i silniki – czyli opowieść o pewnej szkolnej sekcji

 

 

Oddział szturmowy sekcji na Festiwalu Nauki

Sekcja robotyki w ZSHT została utworzona w roku szkolnym 2013/2014 dzięki inicjatywie prof. Adriana Zająca. Zakup czterech zestawów najnowszej wersji edukacyjnej „Lego Mindstorms EV3″ oraz pakietu specjalistycznego oprogramowania pozwalającego na programowanie, analizę i akwizycję danych był możliwy dzięki finansowaniu Spółdzielni Uczniowskiej „WINIEN – MA”. Sekcja ma za zadanie zjednoczyć wszystkich robotomaniaków z naszej szkoły. Wyznajemy zasadę „ucz się poprzez zabawę”. W praktyce oznacza to, że możemy cofnąć się do czasów naszego dzieciństwa i legalnie bawić się klockami LEGO, rozwijając się przy tym w dziedzinie nauk ścisłych. Kluczowe wartości rozwijane na zajęciach to:

Dzień z życia robotyka

  • projektowanie i budowa programowalnych robotów z wykorzystaniem silników, czujników, przekładni, kół, osi i innych technicznych składników,
  • rozumienie i interpretacja dwuwymiarowych rysunków wykorzystywanych do budowy modeli trójwymiarowych,
  • praca metodami inżynierskimi: budowa, testowanie, korekcja błędów, poprawa projektu,
  • zdobywanie praktycznego doświadczenia z wykorzystaniem narzędzi matematycznych, np. szacowanie i pomiar wielkości fizycznych, analiza danych, wyznaczanie średniej,
  • rozwój umiejętności komunikacyjnych, szczególnie w zakresie języka technicznego i słownictwa naukowego.

Tylko u nas możliwe jest stworzenie (prawie) latającego czołgu mieszającego kawę, czy też wyścigówki jadącej z zawrotną prędkością jednego metra na minutę. Spotkania zrzeszające tłumy fanatyków z całego świata (ewentualnie szkoły) mają miejsce raz w tygodniu. Dokładny czas i lokalizację znają tylko wybrańcy ze strefy 105. „Strefa” ta dzieli się na cztery grupy, rywalizujące bądź współpracujące ze sobą w zależności od potrzeb i przyjętych zadań. Identyfikują się one następująco:

Będąc w posiadaniu najwyższej klasy sprzętu są w stanie stworzyć niemalże wszystko. Do każdej grupy przynależy do czterech agentów. Ich listę można znaleźć w „naszej kartotece”. Na każdym zgrupowaniu, podczas odprawy otrzymują oni ścisłe wytyczne dotyczące kolejnego zadania. Każde z nich jest szczegółowo przedstawione, a jego wyniki muszą zostać udokumentowane przy użyciu specjalistycznego sprzętu, jak chociażby pięcioletnia komórka firmy Samsung. Końcowy raport jest publikowany na łamach naszej witryny.

line_bottom
Code: Krzysztof Szczepaniec
Design: Adrian Paluch & Mateusz Łapka
Kontakt: robotyka@zsht.pl
© 2014-2019 ZSHT Robotyka. Wszystkie prawa zastrzeżone.