line_top

EV3 – czyli jak Anakin Skywalker stworzył R2D2 (Artuditu) 

 

Zestaw LEGO Mindstorms EV3 w pełnej krasie

Dawno, dawno temu, w odległej galaktyce… a właściwie kilkanaście lat temu w pewnym garażu, grupa wyrośniętych dzieci, działających pod przykrywką Lego Group, wpadła na pomysł połączenia ze sobą nudnej teraźniejszości (zwykłych klocków) z marzeniami o przyszłości (komputerami) i stworzyła prototyp robota. Chcąc podzielić się swoim wynalazkiem z całym światem, postanowili udoskonalić i opatentować swój twór, rozkładając go wcześniej na części, by IKEA nie miała monopolu na składanie własnych rzeczy.

Po latach ewolucji (pod koniec 2013 roku) powstał zestaw LEGO® MINDSTORMS® EV3, dzięki któremu można skonstruować nawet najnowszej generacji egzoszkielet, który przyniesie chwałę całej galaktyce.

Jeden z wielu robotów tworzonych przy użyciu zestawu

Umożliwia to w głównej mierze „Kostka”, stanowiąca umysł każdego robota, sterująca całym jego ciałem. Prócz niej każdy zestaw zawiera różnego rodzaju podzespoły. Każde z nich potrafią nadać robotowi cechy ludzkie. Dla przykładu czujniki działają jak zmysły, sprawiając, że robot może reagować na otoczenie, z kolei silniki zachowują się jak ludzkie mięśnie, pozwalając na ruch. A jako, że nie samym sensorem i silnikiem robot żyje, toteż w zestawie znajdziemy sporą ilość klocków Lego Technic, z których zbudować można (mniej lub bardziej) stabilny szkielet tworzonego organizmu, oraz zestaw kabli przesyłających informacje, będącymi jego żyłami. Co jakiś czas taki robot musi udać się na spoczynek, by podładować swój akumulator. Używając kilku zestawów można zbudować coś tak dużego, że może wręcz zaprzeć dech w piersiach ludzi patrzących na to cudo.

Oprogramowanie w którym tworzymy algorytmy robotów

Oprócz części fizycznych, na zajęciach korzystamy również z oprogramowania edukacyjnego EV3. Jest to przejrzysty, graficzny język programowania robotów. Korzystanie z niego przypomina proces tworzenia algorytmów za pomocą schematów blokowych, co daje możliwość efektownej nauki programowania. Z jego pomocą można stworzyć zarówno proste, jak i bardziej zaawansowane aplikacje. Posiada on moduł, pozwalający na zbieranie danych pomiarowych z czujników oraz ich analizę, dzięki któremu można przeprowadzić wiele eksperymentów oraz wykonywać matematyczne i statystyczne operacje na zebranych danych.

line_bottom
Code: Krzysztof Szczepaniec
Design: Adrian Paluch & Mateusz Łapka
Kontakt: robotyka@zsht.pl
© 2014-2024 ZSHT Robotyka. Wszystkie prawa zastrzeżone.